شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

مطالب آموزش نگهداری از زیبایی و طراوت پوست و مو

روش های مراقبت از پوست خشک و حساس

۱۲۶ بازديد
خشکی پوست می تواند ناراحت کننده و ناخوشایند باشد. خشکی پوست اغلب به صورت نواحی سفت، قرمز و خارش داری در اندام های بدن پدیدار می شود. در این نوشتار به بررسی روش های مراقبت از پوست خشک و حساس می پردازیم.

از جمله اندام هایی که می توانند درگیر خشکی پوست شوند، میتوان به دست ها، بازو ها، مچ و نواحی پایینی پا اشاره کرد. علاوه بر این، خشکی پوست می تواند در نواحی کف پا، ران و شکم نیز مشاهده شود.


 خشکی پوست می تواند به بروز ترک و شکاف های پوستی (فیشر) منجر شود. از آنجایی که سردی هوای بیرون و گرمای هوای داخل خانه سبب کاهش رطوبت می شود، این خشکی در زمستان تشدید می شود.

برخی موارد خشکی پوست وراثتی هستند، برخی موارد خشکی پوست با افزایش سن و کاهش چربی طبیعی پوست پدیدار شده و برخی دیگر با بیماری هایی از جمله آسم یا اختلالات تیروئید همراه هستند.

عادت های روزانه مراقبت از پوست نیز می توانند سبب ایجاد یا تشدید خشکی پوست شوند. از جمله این عادت ها می توان به شسشتو با صابون های قوی، استفاده از پاک کننده ها و گند زداهای قوی یا مالش دست ها اشاره کرد.

خشکی های پوستی به دلیل اینکه اغلب در اثر عوامل خارجی به وجود می آیند، پاسخ مناسبی نیز به درمان های خارجی پوست می دهند. اضافه کردن چندین مورد به مراقبت روزانه پوست خود می تواند برای درمان خشکی پوست مفید باشد. صرف نظر از عامل خشکی، اقدامات بسیاری وجود دارند که با انجام آن ها می توان خشکی پوست خود را برطرف کرد.

تغییرات ساده می توانند خشکی پوست را کاهش دهند. ممکن است استفاده از یک مراقبت پوستی یکسان در تمام طول سال، برای مواقعی که رطوب کاهش می یابد چندان مناسب نباشد. در صورتی که افراد تغییری در روتین مراقبتی پوست خود انجام ندهند، هوای خشک خطوط و چین های پوستی را نمایان تر می کند.


روش های مراقبت از پوست خشک و حساس

پوست مبتلا به خشکی می تواند به خارش، پوسته ریزی، ترک و حتی خونریزی دچار شود. متخصصان پوست جهت کمک به التیام خشکی پوست و پیشگیری از عود آن انجام اقدامات زیر را توصیه می کنند:

۱️⃣ با انجام این موارد از خشک شدن بیشتر پوست خود توسط حمام رفتن یا دوش گرفتن جلوگیری کنید:

 
 

۲️⃣ یکی دیگر از روش های مراقبت از پوست خشک وحساس این است که بلافاصله پس از شستشو، از مرطوب کننده استفاده کنید. روغن ها، پمادها و لوسیون ها با حفظ رطوبت پوست از خشک شدن آن جلوگیری می کنند. برای حفظ رطوبت پوست باید پس از موارد زیر از مرطوب کننده استفاده کرد:

۳️⃣ برای مراقبت از پوست خشک از روغن یا پماد به جای لوسیون استفاده کنید. روغن ها و پماد ها نسبت به لوسیون ها تاثیر گذاری بیشتر و تحریک کنندگی کمتری دارند. پماد یا روغنی را جستجو کنید که شامل روغن هایی از جمله روغن زیتون یا جوجوبا باشد. کره شیا نیز گزینه مناسبی است. دیگر مواردی که می توانند به رفع خشکی پوست کمک کنند شامل اسید لاکتیک، اوره، هیالورونیک اسید، دایمتیکون، گلیسیرین، لانولین، روغن معدنی و پترولیوم (وازلین) می شوند.

۴️⃣ از بالم لب (نرم کننده) استفاده کنید. محصولی را استفاده کنید که احساس خوبی به لب هایتان می دهد. برخی بالم ها سبب تحریک لب ها می شوند. در صورتی که پس از استفاده از بالم، لب ها دچار سوزش یا گز گز شوند باید از بالم دیگری استفاده کرد.

۵️⃣ تنها از محصولات پوستی ملایم و بدون رایحه استفاده کنید. برخی محصولات پوستی برای پوست خشک و حساس بسیار قوی هستند. در هنگام خشکی پوست باید از موارد زیر اجتناب کرد:

اجتناب از این محصولات در حفظ چربی های طبیعی به پوست کمک می کند.

۶️⃣ دستکش بپوشید. دست ها اغلب اولین نواحی هستند که خشکی آن ها دیده می شود. با پوشیدن دستکش می توان از خشکی پوست دست ها پیشگیری کرد. قبل از موارد زیر دستکش بپوشید:

۷️⃣ از لباس ها و شوینده های غیر محرک استفاده کنید. در مواقعی که پوست خشک و بدون پوشش است حتی لباس ها و شوینده ها نیز می توانند تحریک کننده باشند. برای اجتناب از این تحریک باید اقدامات زیر را انجام داد:

۸️⃣ بدن خود را گرم نگه داشته اما از نزدیکی بیش از حد به بخاری یا دیگر منابع حرارتی اجتناب کنید. نشستن در برابر شعله آتش یا دیگر منابع حرارتی می تواند سبب خشکی پوست شود.

۹️⃣ رطوبت هوا را افزایش دهید. برای اینکار می توان از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کرد.

۵ نکته در سبک زندگی جهت رفع و درمان خشکی پوست

این استراتژی ها همچنین می توانند به صافی و پر بودن پوست نیز کمک کنند:

علائم درماتیت ( التهاب پوست )

پوسته ریزی پوست به همراه قرمزی آن می تواند علامتی از وجود یک درماتیت زمینه ای باشد. این درماتیت می تواند شامل انواع زیر شود:

 

زمان مراجعه به پزشک برای خشکی پوست

با انجام موارد فوق پوست شروع به بهبود خواهد کرد. در صورت موثر نبودن این تغییرات، باید با یک متخصص پوست ملاقات کرد.

خشکی شدید پوست نیازمند اعمال پماد ها یا روغن های تجویزی می باشد. خشکی پوست می تواند علامتی از یک بیماری پوستی نیازمند درمان باشد. پزشک متخصص، پوست فرد را معاینه کرده و موارد تسکین دهنده علائم را برای بیمار توضیح می دهد.

علائم و علل خشکی پوست

بستگی به سن، وضعیت سلامتی، جایی که در آن زندگی می کنید، زمان سپری شده در بیرون از منزل و علل بروز آن متفاوت است. پوست خشک را می توان با نشانه هایی شناخت از جمله:

  1. احساس سفتی پوست و خشن شدن آن به خصوص بعد از دوش گرفتن، استحمام یا شنا
  2. خارش و پوسته پوسته شدن جزئی
  3. در موارد شدیدتر خشکی پوست ممکن است ترک های عمیق که حتی منجر به خونریزی نیز می شود را به همراه داشته باشد. خشکی و خارش حتی ممکن است که در خواب اختلال ایجاد کند.

تفاوت های پوست خشک و پوست با رطوبت کم چیست؟

پوست خشک به عنوان یک نوع پوست شناخته می شود. که به معنای کمبود چربی است و به طور معمول دارای خارش، پوسته پوسته و پر از ناهمواری است و یا حتی ممکن است از نظر ظاهری لکه های قرمز داشته باشد. منتها پوست با رطوبت کم نوعی شرایط پوستی است؛ که فاقد آب است و گرفته و خسته به نظر می رسد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.