دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

مطالب آموزش نگهداری از زیبایی و طراوت پوست و مو

معرفی سرم ویتامین سی آردن C50.

۹۳ بازديد


سرم ویتامین C از معجزات عالی برای پوست خواهد بود. پوست برای محافظت از آسیب ها و برای حفظ طراوات و شادابی و جوانی خود نیازمند املاح و ویتامین های مفید است همان طور که بدن برای تقویت سیستم دستگاه ایمنی نیازمند املاح معدنی و ویتامین است پوست نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. یکی از مناسب ترین ویتامین های مناسب پوست ویتامین  Cکه یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است از این رو می توان این ماده را امروزه علاوه بر سبد غذایی و رژیم های گوناگون به صورت موضعی نیز در ترکیبات سرم و کرم های روزانه، ماسک و تمیز کننده ها به وفور یافت که می تواند به کاهش چین و چروک، کاهش آسیب نور خورشید و تقویت ایمنی پوست کمک بزرگی کند.

یکی از عمده مشکلات پوست بروز چین و چروک و تیرگی های کنار چشم ها است که در بسیاری از موارد ازاد شدن رادیکال های آزاد باعث آسیب به پوست و پیری زودرس می شوند پوست برای شادابی و جوانی نیاز به کلاژن سازی دارد زیرا اصلی ترین عامل سفتی پوست است رادیکال های آزاد زمانی که آزاد می شوند باعث تخریب کلاژن و پروتئین های بدن می شود و تضعیف و آسیب دیدگی این رشته ها پوست را پیر و چروکیده می کند.

مصرف آنتی اکسیدان ها چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی بهترین راه برای جلوگیری از مضرات رادیکال های آزاد است که با توجه به اینکه سرم ویتامین c سرشار از آنتی اکسیدان است در صورت استفاده از سرم ویتامین c برای جلوگیری از پیری زودرس و حفظ شادابی پوست بسیار مهم است.


لابراتوار پارس حیان یکی از باسابقه‌ترین لابراتوارهای ایرانی تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست و مو و محصولات بهداشتی است که محصولات خود را با برندهای آردن، هیدرودرم، فولیکا، بایومارین، درماسیف و سان سیف به بازار عرضه می‌کند. برند آردن در سال ۱۳۷۰ و با هدف پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگانی که دید علمی‌تر نسبت به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی پوست داشتند طراحی و تولید گردید. هم‌اکنون محصولات آردن علاوه بر آردن در چهار برند آردن اکسپرتیج (ویژه افراد بالای ۴۰ سال)، آردن هرباسنس (مراقبت از پوست و مو بر پایه عصاره‌های گیاهی)، آردن اتوپیا (رفع نیاز پوست‌های خشک و مبتلا به اگزما) و آردن سبوما (رفع نیازهای پوست‌های چرب و مستعد آکنه) تولید می‌شود. سرم روشن‌کننده و ضدلک ویتامین C50 آردن محصولی از سری محصولات ضدچروک حاوی ویتامین سی آردن است. سایر محصولات ویتامین سی آردن شامل:

  • لوسیون ضدچروک ویتامین C20 آردن
  • کرم‌ژل ضدچروک دورچشم C10 آردن
  • کرم روشن‌کننده و محافظ لب ویتامین سی آردن
  • فوم‌واش شفاف‌کننده C پلاس آردن
  • تونر پاک‌کننده C پلاس آردن

 

سرم ویتامین سی آردن C50

بنا به اطلاعات مندرج در سایت آردن سرم روشن‌کننده و ضدلک ویتامین C50 آردن یک سرم ضدلک و آنتی‌اکسیدان می‌باشد که کمک به رفع هایپرپیگمنتاسیون پوست، افزایش شفافیت و درخشندگی پوست، ضدرادیکالهای آزاد، تحریک سنتز کلاژن و الاستین، تجدید ساختار سلولی و تامین رطوبت مورد نیاز پوست می‌کند. ویتامین سی، رتینول، گلیسیرین، اسید هیالورونیک و کلاژن هیدرولیز شده از جمله ترکیبات به کار رفته در این محصول هستند.

آردن ترکیبات به کار رفته در سرم ویتامین سی آردن را در سه دسته مواد موثر، عصاره‌های گیاهی و سایر ترکیبات درج کرده‌ است، نه به طور استاندارد و براساس بیشتر به کم‌تر. ما نیز در این بررسی ترکیبات را در همین سه دسته بررسی می‌کنیم که لزوما براساس غلظت ترکیبات نیست.

مواد موثر سرم ویتامین سی آردن ضدلک و روشن‌کننده

اولین ترکیب در لیست مواد موثر،‌ ویتامین سی پایدار است. نوع ویتامین سی به کار رفته در سرم ویتامین سی آردن ASCORBOSILANE نام تجاری برای آسکوربیل‌متیل‌سیلانول‌پکتینات (Ascorbyl Methylsilanol Pectinate) است. آسکوربوسیلان یک ترکیب پلیمری است که از ترکیب پکتین و methylsilanol و آسکوربیک‌اسید به دست می‌آید. این ترکیب میتواند با غلظت یک تا ده درصد و احتمالا بیشتر و در pH پنج تا هفت در محصولات به کار رود. یکی از مهم‌ترین فاکتورها درباره مشتقات ویتامین سی، پایدار بودن ترکیب، تبدیل شدن آن به آسکوربیک‌اسید و میزان نفوذ به پوست است. آسکوربیل‌متیل‌سیلانول‌پکتینات یک ترکیب پایدار است اما متاسفانه ما مطالعه مستقلی درباره تبدیل آسکوربیل‌متیل‌سیلانول‌پکتینات به آسکوربیک‌اسید روی پوست پیدا نکردیم. آسکوربیل‌متیل‌سیلانول‌پکتینات دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و از اکسیداسیون محافظت می‌کند. این ترکیب به کاهش قرمزی پوست، بهبود بافت پوست و کاهش لک و تیرگی پوست کمک می‌کند. این ترکیب هم‌چنین به عنوان تغلیظ‌کننده در محصولات به کار می‌رود.

 

ترکیب بعدی درج شده در لیست مواد موثر رتینول است. رتینول یکی از موثرترین ترکیبات موضعی درمان چین و چروک که دارای تاییدیه FDA بوده و مقالات و مطالعات معتبری اثر درمانی آن را ثابت کرده‌اند. رتینوئیدها در دهه 1970 به عنوان یک درمان آکنه استفاده می‌شد اما با مشاهده اثرات ضدچین و چروک و درمان لک مطالعات در این باره آغاز شد. رتینوئیدها با افزایش تولید کلاژن خطوط و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهند. رتینوئیدها سبب افزایش رگ‌های خونی پوست و از این طریق سبب بهبود رنگ پوست می‌شوند. افزایش گردش سلولی، کاهش لک و تیرگی پوست و نرمی و یکنواخت شدن بافت سطح پوست از دیگر فواید استفاده از رتینوئیدهاست.

تمام رتینوئیدها برای این که روی پوست فعال شوند می‌بایست به ترتینوئین یا رتینوئیک‌اسید تبدیل شوند. رتینول ابتدا به رتین‌آلدئید و سپس به رتینوئیک‌اسید تبدیل می‌شود. به دلیل همین فرایند تبدیل رتینول در مقایسه با ترتینوئین کم‌تر موثر است و به همین دلیل کم‌تر سبب تحریک و قرمزی پوست می‌شود. حدود ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است تا با استفاده از محصول حاوی رتینول اولین آثار بهبود در چین و چروک‌ها را مشاهده کنید و حداکثر نتیجه پس از ۶ تا ۱۲ ماه استفاده دیده می‌شود.

ترکیب بعدی مندرج در لیست مواد موثر کلاژن هیدرولیز شده است. کلاژن یک پروتئین با مولکول‌های بزرگ است و کلاژن هیدرولیز شده،‌ زنجیره بزرگی از آمینواسیدهاست که با پیوند پپتایدی به هم متصل شده‌اند. این پیوند را می‌توان با اضافه‌کردن مولکول آب از هم جدا کرد که نتیجه ترکیبی از اسیدهای آمینه کوتاه‌تر است که پپتاید نامیده می‌شود. پس کلاژن هیدرولیزشده ترکیبی نامشخص و متفاوت از پپتایدهاست. این پپتایدهای بزرگ به عنوان اتصال‌دهنده آب عمل کرده و پوست را نرم و صاف می‌کند.

هیالورونیک‌اسید آخرین ترکیب لیست مواد موثره سرم ویتامین سی آردن است. هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid (HA یکی از اجزای فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی پوست( The natural moisturizing factor یا NMF) است.  یک هیدروکربن طبیعی است که به طور گسترده در ماتریکس خارجی سلول و بسیاری از بافت‌های بدن از جمله استخوان، چشم و غضروف وجود دارد.

هیالورونیک اسید به عنوان یک هومکتانت یا جاذب آب، قادر است تا ۱۰۰۰ برابر وزن خود،‌ آب در خود نگه دارد، به همین دلیل یک آبرسان موثر برای انواع پوست محسوب می‌شود. علاوه بر آبرسانی هیالورونیک اسید یک ترکیب موثر برای ترمیم پوست بوده و یک دفاع آنتی‌اکسیدانی در برابر عوامل محیطی ایجاد می‌کند. هم‌چنین هیالورونیک اسید به دلیل ترمیم و بازسازی سد دفاعی پوست، توانایی پوست را در حفظ رطوبت افزایش می‌دهد.

عصار‌ه‌های گیاهی سرم روشن کننده و ضد لک ویتامین C۵۰ آردن

عصاره پرتقال اولین ترکیب مندرج در لیست عصاره‌های گیاهی سرم روشن‌کننده ویتامین سی آردن است. عصاره پرتقال غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فلاونوئيد به خصوص hesperidin است که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی،‌ ضدالتهابی،‌ روشن‌کننده پوست و ضدمیکروبی است.

 

عصاره پرتقال غنی از ویتامین سی است که با توجه به ناپایدار بودن آسکوربیک اسید قطعا روش‌های بهتری برای استفاده از این ترکیب در محصولات وجود دارد. عصاره پرتقال هم‌چنین می‌تواند حاوی کربوهیدرات و قند‌های طبیعی مانند گلوکوز،فروکتوز و ساکاروز نیز باشد که به آن خاصیت آبرسانی می‌دهد. چنان‌چه این عصاره حاوی اسانس یا روغن پرتقال نیز باشد ممکن است حاوی لیمونن باشد که از جمله ترکیبات نامناسب برای پوست‌های حساس بوده و می‌تواند پوست را به نور حساس کند.

 

عصاره بابونه ترکیب بعدی سرم ویتامین سی آردن است. بیزابولول مایع روغنی شفاف که بخش عمده گیاه بابونه را تشکیل می‌دهد به عنوان تسکین‌دهنده، ضدالتهاب و ترمیم‌کننده در محصولات مراقبت از پوست به کار می‌رود.

سایر ترکیبات سرم ویتامین سی ضدلک و روشن‌کننده آردن

اولین ترکیب مندرج در لیست سایر ترکیبات سرم ویتامین سی آردن گلیسیرین است. گلیسیرین از جمله ترکیباتی است که در چربی طبیعی پوست یافت می‌شود. این ماده روی پوست همانند فاکتورهای طبیعی مرطوب کننده پوست (NMF) عمل می‌کند. این ماده یک Humectant یا جاذب آب محسوب می شود و موجب جذب رطوبتِ محیط به پوست شده و مانند یک لایه محافظ روی پوست مانع از تبخیر و از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست می‌شود. حفظ پوست از آسیب های محیطی، تقویت و بازسازی سد دفاعی پوست، بهبود انعطاف پذیری و جوان سازی پوست از خواص گلیسیرین است.

ترکیب بعدی سرم ویتامین سی آردن پروپیلن گلایکول (Propylene Glycol) یک ترکیب مرطوب کننده است که به عنوان حلال و افزایش‌دهنده جذب نیز در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

ویتامین ایی به فرم Tocopheryl Acetate یک آنتی اکسیدان قدرتمند با خاصیت ضدپیری و نرم‌کننده پوست است.  استفاده از ویتامین E همراه با ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین سی را افزایش می‌دهد. ویتامین E با تقویت اثر آنتی اکسیدانی ویتامین سی از آسیب رادیکال‌های آزاد به دی ان ای پوست و چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.

دی‌سدیم اد‌ت‌ا (Disodium EDTA) یک chelate کننده موثر است یعنی با اتصال به یون‌های فلزی موجود در فرمولاسیون آن را ایمن‌تر می‌کند و  با غلظت ۰.۱ درصد یا کم‌تر در محصول به کار می‌رود.

ترکیب بعدی سرم ویتامین سی Butylated Hydroxy Toluene یا به اختصار BHT است یک آنتی‌اکسیدان مصنوعی پرکاربرد در صنایع غذایی و آرایشی است. مطالعاتی سرطان‌زا بودن این ترکیب را بررسی کردند در محصولات آرایشی و بهداشتی CIR (Cosmetic Ingredient Review) نتیجه می‌گیرد این ترکیب به میزانی که در محصولات آرایشی و مراقبتی به کار می‌رود ( ۰.۰۱ درصد تا ۰.۱ درصد )، جذب پوست نشده و ایمن است.

عطر و ترکیب نگه‌دارنده سرم ویتامین سی آردن 

سرم ویتامین سی آردن حاوی عطر است.

نگه‌دارنده به کار رفته این محصول مخلوط پارابن‌ها در فنوکسی‌اتانول است.

نگه‌دارنده دیگر به کار رفته در سرم ضدلک آردن سدیم‌متابی‌سولفیت یک نگه‌دارنده مبتنی بر آنتی‌اکسیدان است. این نگه‌دارنده علاوه بر جلوگیری از رشد قارچ و باکتری در محصول به جلوگیری از اکسیداسیون محصول کمک می‌کند

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.