چهارشنبه ۰۱ فروردین ۰۳

مطالب آموزش نگهداری از زیبایی و طراوت پوست و مو

اهمیت آبرسانی پوست خشک

۱۲۸ بازديد

 برخی فکر می‌کنند فقط پوست‌های چرب و جوش‌دار نیاز به پاکسازی دارند و افرادی که پوست خشک دارند نیاز به پاکسازی و مراقبت پوست ندارند. اما مسئله اینجاست که مهم نیست چقدر پوست شما خشک است، شما هم به پاکسازی پوست در آرایشگاه یا خانه نیاز دارید چون پوست خشک بیشتر از پوست چرب مستعد چروک و پیر شدن زودرس است. اما پاکسازی پوست و به خصوص پوست خشک چیست؟


۱-اجازه ندهید حمام و دوش گرفتن پوست شما را خشک‌تر کند. البته که از حمام کردن و دوش گرفتن گریزی نیست اما اگر پوست‌تان خشک است یکی از روش‌های طلایی پاکسازی و آبرسانی پوست خشک می‌تواند در جریان حمام و دوش گرفتن اتفاق بیفتد.

 

*درب حمام را ببندید.

*زمان دوش گرفتن و حمام کردن بین ۵ تا ده دقیقه باشد.

*از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید.

*اما برای پاکسازی پوست خشک از چه موادی استفاده کنیم؟ بهترین کار این است که با یک شوینده ملایم و بدون بو و عطر بدن و صورت خود را بشورید.

*برای از بین بردن کثیفی و چربی روی پوست حتما از شوینده استفاده کنید اما به مقدار کم و در حد معمول نه این‌که پوست‌تان را حسابی کف مالی کنید.

*پوست را بعد از حمام با یک حوله نرم خشک کنید. حوله را روی پوست نکشید فقط آب پوست را با فشار حوله بگیرید. بلافاصله بعد از حمام از کرم نرم کننده مخصوص پوست خشک برای مرطوب کردن پوست بدن و صورت استفاده کنید.

 

۲-بلافاصله بعد از حمام یا شستن دست و صورت حتما از کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خشک استفاده کنید. کرم مرطوب کننده باید بلافاصله بعد از شستشو و خشک کردن ملایم پوست با حوله اتفاق بیفتد تا موثر واقع شود. ممکن است برخی مرطوب کننده‌ها حاوی رتینول باشند که باعث تحریک و خارش پوست‌های خشک و حساس می‌شوند. بهتر است قبل از استفاده از مرطوب کننده کمی از آن را ابتدا روی پوست دست خود امتحان کنید. اگر دچار گرگرفتگی، احساس سوزش، خارش یا احساس خشکی شَدید روی پوست خود شدید از آن استفاده کنید.

 

 

۳-برای پاکسازی پوست خشک در خانه بهتر است به جای کرم‌های مرطوب کننده می‌توانید از لوسیون‌های و روغن‌های طبیعی استفاده کنید. برای مثال روغن زیتون و روغن جوجوبا دو گزینه عالی برای مرطوب کردن پوست‌های خشک هستند. «شی باتر» هم یک گزینه عالی برای مرطوب نگه داشتن پوست‌های خشک است که این روزها بیشتر از همیشه مورد توجه متخصصان پوست قرار دارد. لوسیون‌ها و کرم‌های حاوی اسید هیالورونیک، وازلین، گلیسیرین و لالونین هم از دیگر بهترین گزینه‌های مرطوب نگه داشتن پوست چرب محسوب می‌شوند.

حتما بخوانید  29 خواص عجیب روغن نارگیل برای پوست و مو،دندان،سیاهی دور چشم،لاغری و ...

 

۴-افرادی که پوست صورت و بدن‌شان خشک است معمولا لب‌های خشک و ترک خورده هم دارند. برای مرطوب کردن پوست از بالم لب استفاده کنید. اگر لب شما به بالمی که استفاده می‌کنید واکنشی مثل سوزش و خارش نشان داد حتما جنس بالم لب خود را عوض کنید. روغن نارگیل و روغن زیتون از جمله بهترین گزینه‌های چرب و مرطوب کردن لب‌های خشک محسوب می‌شوند. برای پاکسازی پوست صورت خشک هم بهتر است از روغن نارگیل یا زیتون استفاده کنید.

 

۵-برای شستشوی پوست صورت و بدن از محصولات شوینده حاوی الکل، صاوبن‌های ضد باکتری و شوینده‌های حاوی هیدروکسی اسید (AHA) و رتینوئیدها استفاه نکنید. این محصولات روغن و چربی طبیعی پوست شما را از بین برده و پوست شما را خشک‌تر و شکننده‌تر می‌کنند و سبب سوزش و خارش پوست شما می‌شوند. بهترین شوینده برای پوست‌های خشک صابون‌های دست ساز حاوی روغن‌های طبیعی مثل روغن آرگان و روغن زیتون هستند.

 

۶-خبر خوب برای شما این است که اگر پوست‌تان خشک است لازم نیست از اسکراب‌های گران قیمت به صورت روزانه استفاده کنید. در حقیقت برای شما استفاده از اسکراب ضروری نیست. چون مالیدن و اسکراب پوست می تواند باعث تحریک پوست شما شود. حتی اصطکاک ناشی از شستن با یک اسفنج یا لیف هم می تواند برای پوشت شما تحریک کننده باشد. ظریف ترین روش برای شستن صورت مناسب‌ترین روش است: پوست‌تان را با دستان خود بشویید.

 

۷-دستکش بپوشید. دستان ما اغلب اولین جایی هستند که خشک می‌شوند و ما متوجه خشکی آن‌ها می‌شویم. با پوشیدن دستکش می‌توانید خشکی پوست خود را کاهش دهید. دستکش پوشیدن به خصوص در سه موقعیت زیر ضروری است:

 

*در زمستان موقع خروج از منزل

*موقع انجام کارهایی که با آب سروکار دارید.

*زمانی که می‌خواهید با مواد شیمیایی و شوینده کار کنید.

 

۸-لباس‌هایی نپوشید که پوست شما را تحریک و ملتهب می‌کنند. افرادی که پوست خشک دارند باید از لباس‌های نخی و پنبه‌ای استفاده کنند تا خشکی پوست آزارشان ندهد. برای شستن لباس‌ها از شوینده‌هایی استفاده کنید که ضد آلرژی و ضد خشکی هستند.

حتما بخوانید  پوستی شفاف و بدون لک؛5 مورد از خواص ناشناخته آووکادو برای زیبایی پوست و مو

 

 

۹-در فصل زمستان زیاد در معرض گرمای بخاری، شوفاژ و شومینه نباشید. چون برخلاف تصور گرمای ناشی از این وسیله‌ها پوست شما را خشک‌تر می‌کند. در فصل زمستان از دستگاه بخور خانگی برای مرطوب نگه داشتن فضای خانه استفاده کنید. اگر دستگاه بخور خانگی ندارید یک قابلمه آب روی گاز بگذارید و اجازه دهید آرام آرام روی گاز بجوشد و بخار کند و به این صورت پاکسازی پوست صورت را با بخور انجام دهید.

 

۱۰-قبل از شستن پوست صورت ابتدا دستان خود را با یک صابون ملایم و آب بشویید. لازم نیست صورت خودتان را پر از کف صابون کنید. صابون‌های مخصوص پوست خشک زیاد کف نمی‌کنند. هدف شما از شستشوی پوست داشتن یک پوست نرم و ملایم است نه یک پوست خیلی تمیز و بدون هیچ چربی طبیعی.

 

۱۱-موقع شستن پوست خشک با یک پاک کننده ملایم آن را به طور مساوی روی چهار نقطه صورت خود بمالید. سپس با استفاده از حرکات دورانی آن را به آرامی با نوک انگشتان به پوست خود ماساژ دهید. به خصوص در اطراف چشمان خود با ملایمت این کار را انجام دهید. یادتان باشد پوست صورت خود به خصوص اطراف چشم‌ها را حتی با نوک انگشتان زیاد نمالید.

 

۱۲-یکی از روش‌های طلایی برای پاکسازی و آبرسانی پوست خشک در منزل استفاده از یک اسکراب خیلی ملایم و آن هم فقط یک بار در هفته است. از اسکراب‌های میوه‌ای استفاده نکنید چون ممکن است حساسیت‌زا باشند. بهترین اسکراب و لایه‌بردار برای پوست‌های خشک استفاده از لعاب برنج و یا آنزیم پاپاین است که آن را از شیره میوه انبه می‌گیرند. لایه‌برداری پوست خشک باید آن‌قدر ملایم باشد که به پوست شما صدمه نزند. اگر احساس کردید همین لایه‌برداری ملایم هم به پوست شما آسیب می‌زند آن را متوقف کنید.

تفاوت های پوست خشک و پوست با رطوبت کم چیست؟

پوست خشک به عنوان یک نوع پوست شناخته می شود. که به معنای کمبود چربی است و به طور معمول دارای خارش، پوسته پوسته و پر از ناهمواری است و یا حتی ممکن است از نظر ظاهری لکه های قرمز داشته باشد. منتها پوست با رطوبت کم نوعی شرایط پوستی است؛ که فاقد آب است و گرفته و خسته به نظر می رسد.

چه عواملی باعث خشکی یا کم آبی پوست صورت می شود؟

  • هوای سرد
  • گرمای خشک داخلی
  • استفاده از مواد خشن در صابون ها یا سایر محصولات
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.